Wednesday, September 19, 2012

LUAHAN HATI :(

"ya allah...tenangkanlah hatiku...berikan kekuatan utk aku hadapi segala dugaan yg kau berikan ya allah.."

org xpenah paham dan xkan paham apa yg aku lalui sebelum ni...susah untuk aku ceritakan dekat semua org mslh yg aku hadapi...ntah org akan paham, ntah org xkan paham.. :( dulu aku xbsedia nk kongsi semua..tp aku tgk, makin rnck drg kata2, aku cuba trgkan segala dgn harapan drg paham...

aku kawen masa asben aku masih lg belajar...lepas 2 3 bulan kawen, asben aku praktikal..aku lak tgh nandung tyme tuh. wpun aku masa kawen asben aku masih student..die xpnh abaikan rumah tgga..dia ketua kluarga yg bertanggungjawap...tiap2 bulan ttp bg aku wet nafkah..aku xkisah wpun nilainya sdikit..yg pntg dia dh jlnkan tggungjawap dia..dia byrkan umah sewa, bli brg dapur, bil2 sgala lah....

bila dh stat pektikal..asben aku keja partyme lak kt piza..bygkan pektikal kul 9 - 6 ptg..runer nek moto laju2 nk msk keje partyme lak 7-12..keje nonstop..sabtu ahad pun keje...nsb bek ada baby (airiell) sntiasa teman aku dlm prt...bila asben blk..dia dh pnt.lth sgt2..kdg tgk muka dia tido nmpk sgt die ltih ya amat..menitik2 air mata aku tgk muka die ms tido...die wat sgala untuk "kami"...

aku ingt lg...raya tahun lepas, kwn2 opis lama aku suma wat open house..drg ajak..aku mmg nk pegi..nak join skali..sapa xsonok kan dpt join ramai2 ngn kwn2 g jln2 raya kan...tp tyme tu kwangan aku ngn asben mmg padat...kami mmg bajet btul2..bajet mmg ngam2...yela..asben aku tyme tu tgh final exam..mmg xkeje..die sara aku guna wet simpanan die..die mang dh wat simpnan utk tgg family spnjg die study...tp kami hanya gunakan wet utk yg pntg n keperluan sj...bila kwn2 ajak g open house..aku mang nk g..tp aku tawu asben aku xd sgt bajet luar..so aku ckp asben aku tgh final exam...die nk study...esok ada paper...aku taw, kalo aku ajak die mang akan bw aku..tp aku sbgai isteri xnk bebankan die...lg2 die mmg tgh final exam..xnk naty sbb kwngan tganggu lak fokus die utk exam...aku simpan sorg2..pendam sorg2...xd gak aku cerita dkt kwn2 aku mslh aku...bia aku sorg j lalui...

aku taw...suma org kt opis perli2 aku..sbb aku bajet duit...apa yg aku buat ikut bajet..skit pun xley lari...mmg susah kalo bajet dh lari...kalo aku ada mslh wet, ada ke yg nk tolong?kwn ketawa mmg ramai, kwn mnagis xd...bajet aku ngn asben mmg ngam2..kalo bajet aku lari, mcmmn die nk tlg?sbb die pun ngam2...so kami disiplin struggle gila utk awal 5 bulan pkahwinan kami...kwn2  pgl la aku anis bajet ke hape...korg boleh kata, cerita mcm2..sbb korg xlalui mcmmn aku lalui...asben slalu ckp kt aku..sbr kejap je ayg..tggu abg dh keje..naty ayg nak apa, suma abg bg..ikut kmmpuan abg...aku kuat..aku sabar..aku thn tlinga org kata mcm2..yg aku dgr..yg aku xdgr aku xtaw...

masa kwn aku bsalin...suma nk g tgk...tp xckp kete...drg soh bw kete aku...tp tyme tu aku xd wet myk dh..kalo aku grk kete aku g spital..aku dh xd myk nk blk umah..sumpah..bajet aku mmg ngam2..kalo lari ckit abis la aku..benda bajet2 ni hanya aku ngn asben j paham..org len xkan paham..kalo aku crita smpai mati pun ssh org nk pham...org nk ngata j sng...xkan aku nk gtaw aku xd wet..aku pun xnk susahkan org...xkan aku nk soh org tumpang isi myk kete aku..xkan aku nk mtk byrn org tumpang kete aku kan..so aku diam je...aku xtaw nk ckp ape..aku serba slh..aku taw kwn2 aku mrhkan aku...tp aku nk wat cena...aku sesak tyme tu..korg xtaw...aku mmg xbsedia nk cite suma..

aku sdr, kwn2 aku mcm pulau aku..mybe sbb aku xd wet..xpe..aku tgh susah..aku ada kt bwh tyme tu...somi2 drg suma keje..laki aku j pektikel n partyme...tp aku tanamkan dlm ati..bila laki aku dh keje..die akan jd auditor berjaya..aku mmg nk tgk die jd auditor...kalo boleh aku nk tgk dia buka firm!!!

aku mkn megi taw tyme lunch..xpun aku bw bkl...kwn sblah blk aku ada gak ckp jgn mkn megi slalu..cian baby...aku ckp aku suka...aku xley mkn nasi..tp mmg aku xley mkn nasi awl2 nandung..aku muntah2 j mkn nasi...pdhl aku nk jimat..sbb ada bnda aku nk bli kat baby aku...xkan aku nk ckp kt suma org, aku nk kna wat announce  gtaw aku xd wet, aku bajet sbb kami wet pdt2, kami tgh sesak...aku xd crita kt spa2 even kwn bek aku..yg aku xd wet nk epy2..aku tkt naty org kata laki aku xbguna lak..laki aku xbg wet ke hape..laki aku keje, bg wet,.cuma pndapatan kami sgt2 sendat tyme tuh....tu yg aku susah nk pahamkan org....aku biarkan j drg paham n wat pnilaian sndiri..yg baik mereka pikirkan alhamdulillah..yg buruk pun aku alhamdulillah kan je...ALLAH ada...allah tawu apa yg die dh rancangkan untuk aku..aku redha...lgpun aku yg wat kputusan kawen sblum laki aku abis study..sbb kami nak tarikh nikah yg bmkna untuk kami tu.. :)

aku penah col mak..tnya kalo xblk raya aji boley x..aku xgtaw pun aku xd wet...aku xnk mak aku susah ati ke ape..tiba2 mak aku tanya aku, aku ada wet nk mkn x?aku diam je..aku ckp ade..ada beras n mknn kt umah...tp bila dh sorg mak tnya cmtu...aku sorg anak mesti sebak kan..mak aku pun sebak gak..aku taw, die dpt rs aku tgh susah..mak aku ngs tyme tu....mak ckp xpe..mak xmrh kalo xblk...mak cuma pesan "kalo xdak wet, jgn gadoh laki bini..kalo mampu mkn telur sbijik j..share laki bini mkn smabil gelak2...lwn la cubit telur grg sorg ckit...." aku pgg kata2 tu sampai skg...aku mmg dh bsedia idup sama2 susah, sama2 sng..aku nak jdkan pkahwinan aku mcm pkahwinan mak abah aku...tup2 ptg tu abah msj gtaw abah boh wet ckit kt aku..aku ngs..aku xmtk pun wet..aku xnk susahkan sapa..biaq kami laki bini j susah..aidil taw..die tnya aku..aku gtaw mak ke kami tgh susah..aku xgtaw..cuma mak yg rs n tawu sndiri..lps pd tu..kalo aku ssh ke..aku xgtaw mak abah..sbb aku xnk susahkan mak abah lg..aidil pun xbg gtaw, sbb die xnk famlily aku tgk die xbtggjwp ke hape..lgpun aku kena jg maruah suami aku...

org slalu tanya..xpenat ke dok umah tingkat 4..xd lif lak tu..tu dh soklan wajib dh bg aku...tmabah2 aku nandung lak tyme tu..prt aku bsr gila..meh aku bg jwpn utk soklan korg..sebenarnya aku penat..penat sgt2...nk usung perut lagik...tp kwgn xmenizinkan aku sewa umah mahai2.spa xnk dok umah bwh,,umah teres...aku pun nak..tp dh ini j kami laki bini mampu..aku gagahkan diri...nek pelan2..kalo nandung, nek pelan2 tangga tuh..jgn nk berlari lak nak nek tgga..mang bahaya kan..alah..kalo dok umah teres pun, tyme nandung, nak jatuh, jatuh jugak... kata2 mak lagi " xpa aih dok umah tingkat 4..mak tgk umah tu pun slesa ja..mak ngn abah dulu dok sewa bilik ja..tupun dnding plewood...jntik pun jatuh..sewa sbulan 30 ja..ada kak baru mak abah brani sewa yg 50..tgk skg..mak bsyukur abah dpt bli umah mcm ni"...bia kita susah2 dulu, sng2 kmudian... :) mak la sumber kkuatan aku..kata2 mak sntiasa bg smangat kt aku.. :))

alhamdulillah....laki aku dh keje bila lahirnya airiell..lahir j airiell..laki aku dh sbulan keje full tyme..sambung trus dkt tmpt die pektikal...aku ingt lg, tyme aku peod lps kawen, aku sedey..laki aku pujuk..dia kata mybe ada hikmah aku peod..sbb kalo aku xpeod..anak lhr die xkj lg..naty sian anak..susah...xdpt nk blikan mcm2 kt die... aku senyum :) btl kata2 die...bln dpn tu aku nandung...aku bsalin lps sbulan die keje...

tp skg laki aku dh tukar tmpt keje..dpt twrn n gaji lg alhamdulillah...skg laki aku akauntan...apa aku nak o tingin die cuba bg...aku kagum ngn laki aku..xpa..aku xkesah..biaq hilang kwn, jgn hilang suami.hehe...kwn yg phm j sntiasa ada...kwn aku hanan, aku pun xpnh cite mslh kwgn aku kt die..tp die paham..ada j ngn aku susah o sng...


bila aku susah, org hina2....tapi bila aku cuba gembira dgn kesenangan yg allah dh berikan..org dengki plak...

susah kita nak puaskan hati semua pihak..aku mtk maaf...





8 comments:

  1. bace rase sebak pulak..tapi kite suami isteri kene kuat la hadapi semuanye...ade hikmah semuanye kan...abaikan kn je mulut2 jht org tu....yg pntg kite bahagia..:)

    ReplyDelete
  2. manusia memang tak akan puas ati dengan kita....berdoa banyak-banyak pada ALLAH...Dia sentiasa ada dengan Kita...mulut orang mana pernah berhenti berkata-kata..apapun janji kita bahagia dengan kehidupan kita..dulu pun saya pernah kena...asyik2 cakap saya bajet...tapi sebenarnya..lain...apapun janji happy selalu...

    ReplyDelete
  3. Setiap perkahwinan dan jugak anak ade rezki yg Allah dah janjikan...insyaallah...:-)

    ReplyDelete
  4. sedihnye bace kisah sis.. sy suke ngn pjlnn hdup sis dlm menyelami khdpn berumahtangga.. biar org nak kate ape, dorg xtau pun mslh kita. y nk kna hadapnye kita jgk..smoga sis n suami bhgia slamenye..

    ReplyDelete
  5. akk...
    ksh kte sme..
    sebak bace..

    ReplyDelete
  6. Sebak baca entry anis ni. Insyaallah anis akan ada rezeki untuk anis n family. :)

    ReplyDelete
  7. Kisah kt lbh kurang,tp su pn xpnh cite kt sape2 hanya mengadu pd allah

    ReplyDelete
  8. insaf sgt baca nih...rasa mcm ya Allah, xpernah aku nak bersyukur dgn kehidupan skrg...

    tp mmg masa ssh xramai org faham kan..xkan kita nak g jaja cerita kat diorang hari2 yg kita xde duit kan...apa2 pun, alhamdulillah, Allah maha pengasih..rezekiNya maha luas =)

    ReplyDelete

laguku untukmu

Daisypath Anniversary tickers

~ALL ABOUT LOVE~

Daisypath Anniversary tickers

**kami~DAH~tawen**

Daisypath Anniversary tickers

MY BABY

Lilypie First Birthday tickers